Alacsony ütközési sebességre optimalizált többtagú crashbox szerkezet
Absztrakt
A növekvő közúti forgalom magával vonja a járművek közötti ütközés esélyét és számának növekedését a fejlődő aktívbiztonsági rendszerek ellenére is. Az egyik leggyakoribb ütközés a ráfutásos baleset, amely elsősorban a zsúfolt belvárosi és bevezető szakaszokon történik. Ezek legtöbbször alacsony sebességű ütközések, viszont olyan személyi sérüléseket is okozhat a járműben utazókban, hogy azok akár hosszútávú egészségkárosodáshoz is vezethetnek, ilyen pl. a whiplash (ostorcsapás) sérülés. Hatékonyabb ütközési energia abszorpcióval növelhetjük a járműben utazók biztonságát. Jelen tanulmány egy olyan lökhárító rendszerekben és aláfutásgátló rendszerekben alkalmazható optimalizált többtagú crashbox (gyűrődő elem) konstrukcióját és alkalmazási lehetőségét mutatja be. A konstrukció abszorber töltettel (pl. fémhab) integrált, és deformációs áttétel megvalósítására alkalmas. Ez azt jelenti, egységnyi crashbox deformáció, a szerkezet belsejében két egységnyi abszorber zömülést hoz létre. A több tagú kialakításnak köszönhetően a hagyományos vékonyfalú szerkezetekre jellemző gyűrődési csúcserő jelentősen csökkenthető, így az energia abszorpció hamarabb elkezdődhet a crashbox szerkezet által.