Féktávolság összehasonlító elemzése önvezető és hagyományos járművek esetében

Kulcsszavak: féktávolság, önvezető járművek, hagyományos járművek, biztonság

Absztrakt

https://doi.org/10.12700/btsz.2025.7.4.135

A közúti közlekedés biztonsága kiemelkedő társadalmi jelentőséggel bír, különösen az autonóm járműtechnológia térnyerésének korában. Tanulmányunk célja az önvezető és a hagyományos járművek féktávolságának összehasonlító elemzése, különböző útviszonyok és sebességtartományok figyelembevételével. A vizsgálat középpontjában a reakcióidő áll, mely döntő befolyással bír a megállási távolságra. Az eredmények azt mutatják, hogy az önvezető rendszerek – 0,15 másodperces átlagos reakcióidejükkel – minden vizsgált körülmény között rövidebb féktávolságot produkálnak, mint az emberi vezetők, akiknél ez az érték 0,8–2 másodperc között változhat, különösen zavaró tényezők (pl. mobiltelefon-használat) hatására. A kutatás kimutatta, hogy városi környezetben az önvezető járművek akár 4,86 méterrel, míg autópályán 23 méterrel korábban képesek megállni, ami kritikus különbséget jelenthet baleseti szituációk-ban. A tanulmány megerősíti az autonóm rendszerek biztonsági előnyeit, és alátámasztja azt a hipotézist, hogy az önvezető technológia mérhetően képes csökkenteni a közúti balesetek számát.

Megjelent
2025-12-10
Rovat
Közlekedésbiztonság