Mesterséges intelligencia a mindennapokban: alkalmazási területek és generációs sajátosságok egy primer kutatás eredményei alapján

Kulcsszavak: mesterséges intelligencia, MI használat, oktatás, tanulás, generációs különbségek

Absztrakt

DOI: https://doi.org/10.12700/btsz.2025.7.3.179

A mesterséges intelligencia egyre jelentősebb szerepet tölt be az oktatásban, kutatásban, információfeldolgozásban és digitális interakciókban. Jelen tanulmány az MI-alapú megoldások generációs különbségek mentén történő használatát vizsgálja. A kutatás tíz alkalmazási területet ölel fel, többek között nyelvtanulás, adatgyűjtés, információk összegzése, forráskeresés, fordítás, esszéírás és szerepjáték. Ötfokozatú Likert-skálával mértük az MI-használat intenzitását, lehetőséget adva a generációk közötti eltérések statisztikai vizsgálatára. Az MI-t leggyakrabban nyelvtanulás, kutatás és forráskeresés céljából alkalmazzák, míg a szerepjáték és esszéírás ritkább. A generációs különbségek egyértelműen megfigyelhetők: míg a Z generáció az összes vizsgált területen intenzívebben alkalmazza az MI-t, addig az X és Y generációk elsősorban szakmai és kutatási célokra használják ezeket a technológiákat. Eredményeink rávilágítanak arra, hogy az MI-használat elterjedtsége és funkcionális sokfélesége szorosan összefügg a generációs sajátosságokkal.

Megjelent
2025-09-22
Rovat
Mesterséges intelligencia